Last van laag water ?

Wij kreeg veel vragen van mijn volgers of wij ook last hadden van laag water en wat het nou precies inhoud. Het leek me daarom wel een leuk idee om hier over een blog artikel te schrijven.

Als je wilt weten of we er last van hebben moeten we eerst weten wat het nou precies inhoud en wat het allemaal met zich mee brengt.

foto door binnenvaart krant.

 

 Wat is nou precies laag water ?

Laag water houd in dat het waterpijl in de rivieren lager staat als een normale pijl.
Momenteel staat de waterstand 6,5 meter boven nap bij Lobith, terwijl de stand normaal gesproken rond deze tijd van het jaar 8,5 meter boven nap staat.
Je kunt dus wel zien dat er een heel groot verschil zit tussen deze twee waterstanden.

Hoe of wanneer word het weer hoog water ?

Dat is eigenlijk niet te voorspellen maar wat er voor nodig is heel veel regen in Zwitserland / Duitsland.
Als het daar regent stijgt langzaam aan de rivier.

 

Foto door de Gelderlander

Maar door dat het dus overal laag water is kunnen de schepen niet de hoeveelheid tonnen mee nemen dit ze eigenlijk mee kunnen nemen.
Dit komt door dat het schip minder diep kan laden.
Als je bijvoorbeeld ons schip neemt die is 1708 ton groot als wij deze tonnage mee nemen liggen wij 3,20 diep.
Door de lage waterstanden nemen wij op dit moment ongeveer 30 tot 50% van ons laad capaciteit mee.
Dit komt door dat de afstand tussen de bodem en onderkant van het schip kleiner is.

Voor dat wij gaan laden of een reis aannemen, kijken wij eerst naar de waterstanden.
Naar hoe diep wij kunnen laden en hoeveel ton we dus mee nemen, hiervoor kijken wij op teletekst ( pagina 720)

in het laag water periode worden de schippers gecompenseerd door laag water toeslag en door dat er op dit moment meer vraag is naar schepen of scheepsruimte verdienen de schepen wel iets meer als in normale tijden.

Maar het lage water heeft ook zo zijn nadelen zo is je opperste concentratie nodig om nu de rivieren of de IJssel te bevaren.

 

Foto nrc

 

Hebben wij last van het lage water?
Ja, voor de hoeveelheid tonnage die wij normaal mee nemen en nu is het wel even andere koek. Het is nu ook ontzettend druk op de rivieren omdat er zo veel vraag naar schepen op dit moment is. Dit is ook erg opletten dat je niet vast kom te zitten.
Maar verder hebben wij nog niet extreem hinder ondervonden van het lage water.

 

Ik hoop dat je dit weer een leuk artikel vond, laat het me weten door middel van een reactie hieronder of als je een vraag heb stel hem gerust.

7 thoughts on “Last van laag water ?

  1. Het enige voordeel van laag water is , dat het daarna alleen nog maar stijgen kan. (grapje). Maar wel vervelend dat het de normale bedrijfsvoering verstoord. Denk dat hoog water weer andere problemen met zich meebrengt. Groetjes en behouden vaart.

    1. Tuurlijk heeft elke waterstand zijn problemen maar het voordeel van hoog water is dat je wel je hoeveelheid tonnen mee kan nemen, omdat je dan een stuk dieper kan laden.
      Voor nu moeten we het hiermee doen.

      groetjes.

  2. Mooie blog, top! We zitten nu in Duitsland bij de Rijn waar veel binnenvaartschepen langskomen en vroeg me af hoe het leven aan boord is. Jouw blog geeft een mooie inkijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *